TERAPIA PEDAGOGICZNA
reedukacja, zajęciami korekcyjno-kompensacyjne, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnościach szkolnych i odnoszą się do dziec
- o inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna,
- z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych,
- z zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego razem z zakłóceniami procesu lateralizacji
- z zaburzeniami rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych,
- z zaburzeniami rozwoju mowy,
- z zaburzeniami zdolności matematycznych,
- z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych.
Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, zaburzenia aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych.
Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zakłóceniami procesów poznawczych i emocjonalnych możliwości wszechstronnego rozwoju.
W celu eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji pedagog oddziałuje za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się.
Terapię pedagogiczną prowadzi się w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 6 uczniów), by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejętnościach dziecka.
CEL TERAPII PEDAGOGICZNEJ:
- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
- Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
- Eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji
- Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.
ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
- Indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego dla każdego dziecka,
- Powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka,
- Korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności,
- Kompensacja zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych,
- Systematyczności i ciągłość oddziaływania psychoterapeutycznego,
ORGANIZACJA DZIAŁAŃ TERAPEUTYCZNYCH
- Diagnoza przejawów i przyczyn trudności szkolnych dziecka Opracowanie indywidualnego planu pracy z dzieckiem,
- Zaprogramowanie kolejnych jednostek zajęciowych,
- Ćwiczenia korekcyjne zaburzonych funkcji,
- Ćwiczenia korekcyjno - kompensacyjne funkcji zaburzonej w koordynacji z bardziej sprawnymi
- Ćwiczenia relaksacyjne i odpoczynkowe,
- Oddziaływania psychoterapeutyczne.
ETAPY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Etap przygotowawczy - praca z dzieckiem na materiale
konkretnym -
obrazki i abstrakcyjnym - litery i figury geometryczne. Kształtowanie
dojrzałości dziecka do nauki czytania i pisania poprzez wykonywanie
następujących oddziaływań:
- ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej,
- ćwiczenia sprawności ruchowej,
- ćwiczenia rozmachowe,
- ćwiczenia manualne - usprawnianie małych ruchów ręki,
- ćwiczenia graficzne,
- ćwiczenie funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej , które wpływa na opanowanie umiejętności czytania i pisania (ćwiczenia manualne pod kontrolą wzroku, ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej),
- trening spostrzegawczości,
- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej,
- trening orientacji przestrzennej i w schemacie ciała,
- ćwiczenia pamięci wzrokowej,
- ćwiczenie funkcji słuchowej: ćwiczenia wrażliwości słuchowej,koncentracji na bodźcach,różnicowanie dźwięków (otoczenia, nazwy liter - głoski),
- trening pamięci słuchowej,
- ćwiczenia rytmiczne,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego i fonetycznego (wyodrębnianie, różnicowanie, artykulacja).
Terapia właściwa - ćwiczenie nauki czytania i pisania na materiale obrazkowo - literowym (łączenie liter w sylaby i słowa). Po zakończeniu tego etapu dziecko umie czytać, rozumie to co czyta, przepisuje, napisze z pamięci proste słowa.
ZAJĘCIA ADAPTACYJNO - TERAPEUTYCZNE, przygotowujące do przedszkola
Zajęcia adaptacyjne są propozycją dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem i nie są gotowe do podjęcia nowych wyzwań, poznania nowych kolegów. Zajęcia mają na celu usamodzielnienie dziecka i pokazanie mu, ile radości daje wspólna zabawa z rówieśnikami i panią nauczycielką. Każde spotkanie trwa 60 minut.
Zapraszamy dzieci w wieku od 2 do 4 lat.
- pomożemy Twojemu dziecku oswoić nieznane i poznać radość bycia przedszkolakiem,
- przygotujemy malucha do przekroczenia progu przedszkola bez stresu i płaczu.
Celem naszych spotkań jest:
- ułatwienie maluchowi bezstresowego wkroczenia w świat grupy przedszkolnej,
- uwzględniamy indywidualne potrzeby każdego dziecka,
- proponujemy urozmaicone, interesujące aktywności - śpiew, taniec, zabawy plastyczne itd.
OFERTA
Konsultacja pedagogiczna dzieci i młodzieży ..................... 150 zł /60 min
Badanie pedagogiczne dzieci i młodzieży .......................... 150 zł /60 min (1 - 2 spotkania)
Opinia pedagogiczna .......................................................... 120zł /dokument
Opinia psychologiczno - pedagogiczna .............................. 120zł /dokument
Terapia pedagogiczna indywidualna dzieci i młodzieży ....... 100 zł /60 min